zondag 9 augustus 2009

Dag 14: De terugreis

Hier is het allerlaaste bericht dan eindelijk.

Zaterdagochtend ging om 5:30u alweer de wekker. Tijd om op te staan. Snel maar even gedoucht omdat ik niet echt wakker wilde worden. Toen de laatste spullen gepakt en meteen maar in de auto gelegd, en om half 7 zaten we aan het allerlaatste ontbijt in het hotel. Hier hebben we ook meteen een lunchpakketje gevraagd, dit scheelt zelf weer een broodje zoeken onderweg.

Om 7:30 zaten we dan eindelijk in de auto, navigatie ingesteld (gelukkig was het nu wat minder rijden dan de heenreis, 777 km gaf hij aan). De reis ging dit keer een stuk sneller dan de heenreis. Onderweg wel een paar files gehad, maar dit was vele malen minder dan de heenreis. Om 15:30 waren we dan eindelijk weer in Oisterwijk.

Dit was dan onze vakantie, 2 weken die erg snel voorbij gingen, maar waar we wel erg veel van hebben genoten. Nu we weer lekker uitgerust zijn kan het normale leventje weer beginnen. Wat zoals jullie misschien wel gelezen hebben weer erg wennen zal worden.

Allemaal erg bedankt voor alle leuke reacties. De blog is ons erg goed bevallen, dus misschien maken we er een andere keer wel weer gebruik van!

Groetjes van ons (Siemen & Sabine)

vrijdag 7 augustus 2009

Dag 13: De laatste dag voor de terugreis

Goede avond,

Vanochtend werden we rond half 9 gewekt door een schoonmaakster die wilde weten of ze onze kamer al kon poetsen. Siemen die nog sliep is wakker geworden en naar de deur gelopen.
Nu we toch al wakker waren ben ik een paar minuten later onder de douche gesprongen.
Siemen is nog even in bed gebleven zodat hij rustig verder wakker kon worden.
Om half 10 waren we beneden voor het ontbijt en het was weer lekker!
Vandaag was er ook een soort cake, in plaats van de lekkere croissantjes.
In de supermarkt hebben we een pak cakemix gekocht om deze zelf te gaan maken;)
Dit zal nog een uitdaging worden, omdat natuurlijk de bereidingswijze in het Tsjechisch is.
Maar dat komt vast goed, want er bestaat tegenwoordig ook zoiets als een vertaalmachine;)
Na het ontbijt zijn we terug gegaan naar onze kamer, hier hebben we verder een rustige ochtend gehad: wat boekjes gelezen en Siemen wat gestudeerd.
In de middag zijn we naar de supermarkt geweest om een lunch te halen, dit is uiteindelijk een lekkere cornetto geworden!
Weer terug op onze kamer is de middag een beetje het zelfde verlopen als de ochtend, lekker uitrusten! We hebben wat boekjes gelezen, Siemen gestudeerd, alvast een beetje de kamer opgeruimd en we hebben Yathzee gespeeld.
Iets voor 18.00u zijn we het centrum in gelopen om wat te gaan eten: de bedoeling een goedkope maaltijd! We hebben nog een aantal kronen op zak en deze willen we opmaken.
Niet genoeg geld voor een luxe maaltijd. Eerst hadden we bedacht om in het winkelcentrum wat simpels te eten. Maar uiteindelijk is het toch een MACmenu geworden!
Net even onze laatste kronen in de supermarkt uitgegeven en we zijn nu weer terug in het hotel.
Zometeen gaan we alvast wat spullen naar de auto brengen, de rest morgenvroeg.
Daarna gaan we gezellig een filmpje kijken en op tijd naar bed.

Morgenochtend willen we rond 05.30u opstaan, zodat we om 06.30 kunnen gaan ontbijten.
Na de auto te hebben ingepakt en te hebben uitgecheckt willen we tussen 07.30-8.00u beginnen aan de terugreis naar Nederland.

Paps en mams tot morgen en de rest tot binnenkort!

Liefs en kusjes van ons

donderdag 6 augustus 2009

Dag 12: Een dagje zonnen

Vandaag werd het zoals voorspeld een erg mooie dag. Na heerlijk geslapen te hebben zaten we in het zonnetje te ontbijten (helaas wel achter de ramen), maar dit bracht ons op een goed idee.
We hebben bij de receptie gevraagd of er misschien een buitenzwembad is. Gelukkig zijn ze erg behulpzaam en ze vertelden ons dat hier vlakbij een meer is waar je kunt zwemmen. We kregen er een folder van mee, het lijkt een beetje op het staalbergven, alleen dan zonder chloorbaden. Het ligt hier op ongeveer 4 km afstand, dus wij erheen.

Nadat we geparkeerd hadden (wat een beetje lastig was, omdat er niet echt een parkeerplaats was), moesten we wel entree betalen (1,60 voor ons 2en) en hier zijn we zo'n 4 uur geweest, het was tenslotte een prachtige dag. De auto gaf zelfs 29,5 graden aan! dus goed warm. Las trouwens dat het in Nederland zelfs 30 graden zou worden, dus jullie hebben vast ook een mooie dag gehad!

Na nog even naar de Albert geweest te zijn, gingen we weer richting het hotel. Hier hebben we ons even opgefrist en heb ik (Siemen) nog een beetje geleerd. Rond 18:00 uur zijn we richting de overkant van het hotel gegaan. Bij de bierbrouwerij hebben ze namelijk een restaurant van Pilsener Urquell. Ook bij het hotel beveelden ze dit restaurant aan. Dus wij erheen.
Het zag er erg gezellig uit en de menukaart bestond uit typische Tsjechische gerechten. Aangezien we dit nog heel deze vakantie niet gegeten hebben was het vandaag dan eindelijk zover.

We begonnen onze maaltijd met een lekkere goulashsoep die werd geserveerd in een uitgehold brood met dekseltje. Erg grappig, en natuurlijk ook erg lekker. Als hoofdgerecht had ik rode kool met goulashvlees en Tsjechische aardappelen (zijn toch echt heel anders dan de Nederlandse, erg stevige, maar ook kleverig, echt apart!). Sabine had beef sirloin met een zoete saus en een soort van bapoubrood (erg kleverig). En natuurlijk allebei een Pilsner Urquell, wat eigenlijk toch wel een verplichte is. Wat ook erg mooi was is dat ik voor het eerst deze vakantie mijn bord niet leeg gegeten heb! Die goulashsoep vulde erg, en als er dan nog een heel groot bord met rode kool komt wordt het ook mij te veel. Dus vandaag geen toetje voor Siemen! Sabine had voor het eerst wel een echte goede capuccino gedronken. Het lepeltje bleef zelfs op het schuim liggen.

Nadat we gegeten hadden bleek er buiten een optreden te zijn van een bandje. Hier hebben we nog even naar zitten kijken, onder het genot van nog een halve liter bier. Nu zijn we weer net in het hotel en zometeen gaan we lekker even relaxen, waarschijnlijk even yathzeeen, aangezien we dit vandaag nog niet gedaan hebben. Morgen wordt zoals gepland echt een niks doe dag. Dus goed uitrusten zodat we weer helemaal fit aan de terugreis kunnen beginnen. Op de rustdag ga ik vooral studeren.

Groetjes Siemen & Sabine.

woensdag 5 augustus 2009

Dag 11: Lekker ontspannen

Hallo allemaal,

Vandaag is het eindelijk zover! Echt een dagje lekker rustig aan.
Na lekker uitgeslapen te hebben (tot half 9, wat met Sabine erbij echt uitslapen is!), zijn we ons klaar gaan maken voor het altijd lekkere ontbijt.
Hierna zijn we weer naar onze hotelkamer gegaan, en had ik de tv aangezet, nu hebben we blijkbaar een filmzender gevonden, Hbo genaamd, waar vanochtend Titanic op was, dus deze hebben we even afgekeken. Dit is meteen goed voor ons Engels, want helaas zit er geen ondertiteling bij ;)
Nadat de film afgelopen was, zijn we weer naar het winkelcentrum gegaan. Sabine wilde toch nog even voor kleren kijken, maar iets leuks heeft ze helaas niet gevonden. Wel zijn we weer bij de Albert geweest, hier hebben ze een ice-tea zonder prik met honing smaak. Dit is echt lekker, we nemen wel een fles mee naar huis zodat de mensen die willen proeven het kunnen proeven!
We zijn via het park weer terug naar ons hotel gelopen en toen heb ik nog even geleerd.

Rond 6 uur kregen we zin om wat te gaan eten, dus zijn we weer het centrum ingelopen, op zoek naar een leuk restaurantje. Na een afgelegen straatje ingegaan te zijn kwamen we bij een leuk restaurantje uit waar je een leuk uitzicht had, maar waar het ook erg druk was. Dit is volgens mij wel een goed teken.
Dus zijn we hier gaan eten, wat erg grappig was, is dat Sabine en ik allebei het zelfde menu wilden bestellen. Dus ik had het menu opgenoemd en Sabine zei: "the same for me". Dus even later kwam de ober aanzetten met 2 kleine bordjes met bestek en wat later met een grote houden plaat (soort snijplank) met het gerecht erop. Prima te eten, maar blijkbaar had de ober het verkeerd begrepen, en hij dacht dat we met z'n 2en van het zelfde gerecht wilde eten.
Maar gelukkig was het hoofdgerecht meer dan genoeg, aangezien we niet erg veel honger hadden. En na een toetje hadden we hier prima gegeten.
Ook de rekening was hierdoor erg grappig. Een halve liter bier voor mij en 0,3 liter bier voor Sabine, een hoofdgerecht met boheemse aardappels en iets van ham met soort rib eraan met honing en mosterd erbij en tartaarsaus (dachten dat we een soort van gebakken aardappels kregen met kruiden). Als toetje had ik een ijsje, kant en klaar uit de vriezer in een plastic ijscoupe en Sabine had een Caffe Latte. Het ijsje was overigens echt een lachtertje, hier betaal je 3,50 voor! We zijn hier in Tsjechie toch wel veel beter gewend.
Maar dit alles bij elkaar koste maar liefst 13 euro incl fooi!

Na nog even een rondje gelopen te hebben zijn we nu weer terug in het hotel. We moesten nog wel even 20 min wachten tot de computers vrij waren, maar dat hebben we ervoor over, zodat mijn lieve vader geen slapeloze nacht zal hebben! :)
Weltrusten pappa!

Nu gaan we nog even een filmpje kijken, en dan weer heerlijk slapen.
Morgen gaan we weer een rustige dag houden, waaronder voor mij lekker studeren, maar ook beetje yahtzeeen en boek/tijdschriften lezen.

Tot de volgende update!

Groetjes Siemen & Sabine

p.s. we hebben geprobeerd de foto's in de blog te zetten, maar dit wil lastig lukken, altijd fijn zo'n mac..... Oftewel deze houden jullie nog te goed, want anders zijn jullie vast niet blij om ons te zien! ;)

Dag 10: Bezoek aan de stad Praag

Lieve mensen,

Gisteren zijn we de gehele dag naar Praag geweest, het was een lange en vermoeiende dag, dus daarom pas vandaag de update.

Gisterenochtend zijn we om 06.45 opgestaan.
Na allebei te zijn gedoucht hebben we lekker ontbeten.
Rond half 9 zijn we vanuit hier vertrokken naar het station om de trein van 8 over 9 te halen.
Het halen van een treinkaartje was geen probleem: heen- en terugreis van Plzen naar Praha koste voor 2 personen 16 euro
Op een gegeven moment werd er in het Tsjechisch wat omgeroepen over een bepaalde trein, met de melding dat deze 45 min. vertraging had. (werd later ook nog in het Engels en Duits omgeroepen) Door het omroepen in de andere talen, hoorde we dat het over de trein ging die wij moesten hebben. Dus daar stonden we dus 's morgens vroeg op het station met 45 min vertraging, er zat niets anders op dan wachten. Op een gegeven moment kwamen we nog 2 Nederlandse stellen, al iets op leeftijd, tegen. Leuke mensen waar we een tijd mee hebben staan praten. Ook hun moesten met dezelfde trein mee, dus wat gepraat om de tijd te doden.
Uiteindelijk was de trein om 5 voor 10 ofzo in Plzen
Vanaf het moment dat we eindelijk konden instappen hadden we nog een lange reis voor de boeg: de treinreis tot aan het centraal station Praha duurde 1 uur en 3 kwartier.
Om kwart voor 12 stonden we na een lange zit pas op het centraal station.

Vanaf het station zijn we een stuk door het nieuwe deel gelopen en hebben we ook de Joodse Wijk gezien. In de Joodse Wijk was het vooral bij de Oude Joodse begraafplaats erg druk met toeristen. Eigenlijk wilde ik ook wel graag deze plek bezoeken, maar vanwege de erg lange wachtrij zijn we toch maar verder gelopen. Ik had ook geen zin om tussen de enorme drukte de begraafplaats te bekijken.
Daarna zijn we verder gelopen tot aan de Moldau, ergens tussen de karelsbrug en een ander brug in. Hier zijn we op een bankje met uitzicht op de rivier wat gaan lunchen.
Vanuit het hotel hadden we namelijk allebei een lunchpakketje meegenomen. Wanneer je hier om vraagt krijg je een kant en klaar tasje met inhoud mee: 2 witte broodjes, kuipje leverpastei, pakje sap, tussendoortje, plastic mes en wat servertjes. (Deze inhoud p.p)
We hebben lekker genoten van onze lunch met een mooi uitzicht!
We hadden boekjes over de stad bij, hierin hebben we gekeken hoe we de rest van de middag wilde doorbrengen. 1 boekje was beschreven aan de hand van verschillende wandelingen.
Zo zijn we ook door Praag heen gewandelt
Na de lunch zijn we als eerste richting de oude burcht met het koninklijk paleis gelopen.
Hiervoor moest je een stuk een berg beklimmen, bovenaan had je een erg mooi uitzicht over de stad! Hier hebben we een hele tijd rondgelopen, omdat hier van alles te zien was. Bij de Sint Vituskathedraal was het erg druk met toeristen. Dus hebben we ook deze keer besloten om niet in de rij te gaan staan. Siemen had ook het idee dat het toch niet een enorm bijzondere kerk zou zijn, van hem hoefde het niet om naar binnen te gaan.
Hierna zijn we naar de Petrinheuvel geweest: volgens onze boekjes is dit de plek van de Romantiek! Onderweg naar boven, waren er stukken gras waar allemaal jongeren lekker aan het uitrusten waren. Via slingerweggetjes zijn we zo naar de top van de heuvel gelopen.
Op sommige stukken hebben we door het bos over zandpadjes steil omhoog gelopen om zo het pad wat af te snijden. Dit vond ik niet altijd even leuk, want mijn voeten schoven steeds weg.
Boven aangekomen, zijn erg mooie tuinen met rozen struiken: Romantisch. Verder hebben we de uitkijktoren boven op de heuvel gezien, deze lijkt op de Eifeltoren. We hebben deze niet bezocht. Ook was er een spiegeldoolhof, hier zijn we voor de grap even ingeweest. Leek net op een kermisattractie. Aan het einde hadden ze nog lachspiegels, door dit gedeelte hebben we ook nog even doorheen gelopen.
Daarna zijn we nog door de Mala strana en de rest van de oude stad gelopen.
Erg mooie gebouwen overal, ook veel foto's gemaakt.
Ook hebben we op het bekende plein de mooie oude klok gezien.
We waren hier om half 6 en we hebben gewacht tot 6 uur, omdat er elk uur wat bijzonders te zien was. Vele mensen keken met ons mee.
Elk uur zie je uit deurtjes de 12 apostelen ronddraaien, bijzonder om te zien!
Hierna zijn we door het nieuwe centrum richting een restaurantje gelopen.
In een van de boekjes stond een Pizzarestaurant: Grosseto, als aanrader om naar toe te gaan.
We hebben in de restaurant allebei heerlijk pizza gegeten, hadden we ook echt zin in!
Om iets over 8 zijn we met de trein weer richting Plzen gegaan.
Weer een lange reis gehad, de avond begon te vallen, dus het werd donker buiten.
Om 22.00 waren we weer terug in het hotel.
Allebei nog even snel onder de douche gesprongen en toen lekker gaan slapen.

Het was een lange en vermoeinde dag, maar Praag was zeker de moeite waard.
We hebben veel gelopen en eigenlijk bijna alles wat we wilden zien hebben we gezien.
Het is een erg mooie stad, we hadden dit zeker niet willen missen!

Liefs xxx

maandag 3 augustus 2009

Dag 9: Een bezoek aan de bierbrouwerij

Hallo allemaal,

Hier alweer een berichtje van ons, ik vind het leuk dat we tot nu toe nog steeds elke dag een bericht hebben kunnen plaatsen op onze blog!

Vandaag zouden we eigenlijk naar Praag gaan, maar aangezien we elke dag echt al veel gedaan hebben, had ik meer zin om een dagje wat rustiger aan te gaan doen.
We hebben een rustige ochtend gehad, natuurlijk weer met een heerlijk ontbijt.

Rond half 1 gingen we richting de overkant om naar de Pilsner Urquell bierbrouwerij te gaan. Vanuit het hotel kregen we een gratis kaartje voor een rondleiding door de grootste bierbrouwerij van Tsjechie. Om kwart voor een begon de Engelstalige rondleiding. We hebben erg veel gezien van de brouwerij, waaronder hoe de flessen/blikken schoongemaakt en gevuld worden, maar ook hoe het bier gebrouwen wordt. Ook zijn we in de grotten geweest die speciaal aangelegd werden om het bier dat net gebrouwen was koel te houden. Want kenners weten dat wanneer bier gebrouwen wordt, eerst een paar weken opgeslagen moet worden om de alcohol in het bier te krijgen. Dit waren gigantische grotten (net onder de grond) met een lengte van 9 km. Hier stonden hele grote houten vaten in, en het bier stond hier totaal anderhalve maand in.
Wat erg grappig was, was om foto's in de rondleiding te mogen maken, er betaald moest worden. Dit koste 100 Kr.  (4 euro). Dit hebben we natuurlijk gedaan, en we hebben erg mooie foto's gemaakt. (deze komen er echt nog een keer op, alleen de laptop ligt in de kluis, en het is niet makkelijk om op 2 computers te werken...)

Na terug gekomen te zijn van de bierbrouwerij, hebben we de auto gepakt en zijn we richting het moderne winkelcentrum gereden. Hier zijn volop grote winkels te vinden en aangezien Sabine graag wilde shoppen zijn we hier maar heengegaan. Eenmaal daar aangekomen vonden we eindelijk een H&M, Sabine was weer helemaal blij. Dus wij daar naar binnen, en toen schrok ze, wat bleek dat de prijzen iets duurder zijn dan in Nederland (de prijskaartjes gaven ook de bedragen in euro's aan). Daarna hebben we daar gegeten bij een of ander simpel restaurantje, lekker met een plastic bord en bestek, en een MacDonaldsbeker frisdrank. Sabine had een spagetti maaltijd en ik had een bord met gyros. Het eten viel niet tegen, we zitten er erg vol van! En het was er ook niet duur, we waren 7,60 kwijt incl drinken. Dus dat was een meevaller voor vandaag!

Toen we het gezien hadden zijn we richting het hotel gereden, onderweg nog even getankt voor 1,03 per liter! Wat erg grappig is, is dat we bij de Albert getankt hebben. Dit is net zoiets als de Makro heeft. Wat ook leuk om te zien was dat onze auto erg zuinig gereden heeft. We hebben sinds we in Tsjechie aangekomen zijn 1:21 gereden, en dat voor een opel corsa op benzine die de hele tijd heuvels op en af moet...

Maar nu we al weer terug zijn hebben we gelukkig nog wel even de tijd om de sauna hier uit te proberen. We zullen eens zien of het mee of tegen gaat vallen. Daarna weer lekker een filmpje kijken, aangezien we hier geen normale Nederlandse televisie hebben.

Morgen gaan we wel naar Praag. We hebben genoeg boekjes bij en hopen zo de leuke dingen van de stad te kunnen bekijken.

Waarschijnlijk weer tot morgen, en jullie ook nog een fijne avond!

Groetjes Siemen & Sabine

zondag 2 augustus 2009

Dag 8: Dinopark & Dierentuin Plzen

Goede avond,

We zijn vanochtend al op tijd op gestaan. Rond half 10 zaten we aan het ontbijt.
Het ontbijt op deze zondagochtend was erg goed! Lekker buffet, keus uit veel verschillende dingen. We hebben lekker genoten van dit ontbijt.
Na het ontbijt hebben we onze rugzak gepakt om naar de dierentuin/dinopark te gaan.
Eerst hebben we bij de receptie navraag gedaan over hoe we het beste kunnen reizen.
Hier op het marktplein vlakbij stopt een treintje waarmee je rechtstreeks naar de dierentuin kunt. Voor 2o kroon p.p (iets minder als 1euro) voor enkelereis zijn we met dit treintje meegeweest. Het dinopark is een onderdeel van de dierentuin en kun je alleen bereiken via de dierentuin. We hebben eerst een rondje door het dinopark van ongeveer 1ha. gelopen.
Leuk om te zien, in het park zie je allemaal verschillende dino's en er is een 3D film over het leven van de dinosaurussen. Deze hebben we bekeken, was wel helemaal in het Tsjechisch. Maar door het simpele verhaal was alleen plaatjes kijken al voldoende.
Daarna zijn we de dierentuin gaan bekijken. De dierentuin is tegen een heuvel aangebouwd, tijdens een rondje door het park loop je slingerend heuveltje op heuveltje af, langs de verschillende dieren. Apart vonden wij dat het park gebouwd is aan de rand van een woonwijk. Op het hoogstepunt waar het dinopark zich bevindt, zie je aan de ene kant de flats van een woonwijk en aan de ander kant heb je van grote hoogte een erg mooi uitzicht over de stad.
Omdat het vandaag nogal erg warm was hier: ong. 30 graden, waren veel dieren helaas verscholen onder de vele planten in de hokken. Weinig dieren hebben zich maar laten zien, dit  vonden we wel jammer. Leuk vonden we dat er verschillende gebouwen staan, waar je in kunt lopen en van binnenuit hokken van dieren kunt bekijken. Zoiets hebben we nog nooit ergens anders gezien. Om half 3 zijn we weer met het treintje terug gegaan richting hotel.
Weer in het hotel hebben we even een late siesta gehad vanwege de warmte.
Allebei hebben we even lekker op bed wat uitgerust, stiekem hadden we toch al wel een eind gelopen. Om iets over 5 zijn we weer het centum in gelopen op zoek naar een restaurantje.
We wilden eigenlijk pizza gaan eten, bij een restaurantje wat we gisteren al waren tegen gekomen. Helaas was deze toevallig net vandaag wegens technisch onderhoud gesloten.
Vanuit het treintje kwamen we nog een andere pizzaria tegen, dus hebben we daar eerst gekeken. We hadden namelijk wel zin in een lekkere pizza! De eigenaresse keek ons nogal chagarijnig aan met een gebaar dat ze geen gasten wilde ontvangen. Oke dan niet dachten wij, stik er maar in, dan maar geen klanten!
Daarna hebben we besloten om wat verder het centrum in te lopen, we kamen een Mac Donalds tegen waar we lekker op z'n Mac Donalds hebben gegeten!
Op terugweg naar het hotel zijn we een grote supermarkt tegen gekomen: TESCO, deze zit schuin tegenover ons hotel. We wilde namelijk wat lekkers te drinken halen en wat chips voor vanavond. Handig zo dicht bij een grote supermarkt, kunnen we morgen na het ontbijt wat broodjes halen voor in de middag.
Nu zijn we net weer terug in het hotel, dus gelijk maar even deze update van vandaag erop gezet. De foto's moeten nog steeds komen, deze houden jullie nog van ons tegoed.
Ook vandaag weer te laat voor de sauna. Dus gaan we morgenavond maar lekker!
Vanavond gaan we verder ook niet veel meer doen, waarschijnlijk weer een filmpje opzetten en ons gemak houden.
Even over het weer: vandaag was hier dus een erg mooie dag: ongeveer 30 graden, het begint nu net pas te regenen. Ik begreep dat het weer in Nederland vandaag wat minder was.
De komende 2 dagen wordt het bij ons ook wat minder, gemiddeld 20 graden. Wel met wat zon. Daarna wordt het weer een graad of 25.

Op de planning voor morgen staat een bezoek aan Praag!
Welk deel we eerst willen zien, daar zijn we nog niet helemaal uit.
Wel willen we deze week nog 1 of 2 keer meer naar Praag zodat we zoveel mogelijk van de bezienswaardigeheden hebben gezien.

Tot de volgende update,

Liefs xxx ons

P.s het was maar een klein regenbuitje, nu weer droog.