woensdag 5 augustus 2009

Dag 10: Bezoek aan de stad Praag

Lieve mensen,

Gisteren zijn we de gehele dag naar Praag geweest, het was een lange en vermoeiende dag, dus daarom pas vandaag de update.

Gisterenochtend zijn we om 06.45 opgestaan.
Na allebei te zijn gedoucht hebben we lekker ontbeten.
Rond half 9 zijn we vanuit hier vertrokken naar het station om de trein van 8 over 9 te halen.
Het halen van een treinkaartje was geen probleem: heen- en terugreis van Plzen naar Praha koste voor 2 personen 16 euro
Op een gegeven moment werd er in het Tsjechisch wat omgeroepen over een bepaalde trein, met de melding dat deze 45 min. vertraging had. (werd later ook nog in het Engels en Duits omgeroepen) Door het omroepen in de andere talen, hoorde we dat het over de trein ging die wij moesten hebben. Dus daar stonden we dus 's morgens vroeg op het station met 45 min vertraging, er zat niets anders op dan wachten. Op een gegeven moment kwamen we nog 2 Nederlandse stellen, al iets op leeftijd, tegen. Leuke mensen waar we een tijd mee hebben staan praten. Ook hun moesten met dezelfde trein mee, dus wat gepraat om de tijd te doden.
Uiteindelijk was de trein om 5 voor 10 ofzo in Plzen
Vanaf het moment dat we eindelijk konden instappen hadden we nog een lange reis voor de boeg: de treinreis tot aan het centraal station Praha duurde 1 uur en 3 kwartier.
Om kwart voor 12 stonden we na een lange zit pas op het centraal station.

Vanaf het station zijn we een stuk door het nieuwe deel gelopen en hebben we ook de Joodse Wijk gezien. In de Joodse Wijk was het vooral bij de Oude Joodse begraafplaats erg druk met toeristen. Eigenlijk wilde ik ook wel graag deze plek bezoeken, maar vanwege de erg lange wachtrij zijn we toch maar verder gelopen. Ik had ook geen zin om tussen de enorme drukte de begraafplaats te bekijken.
Daarna zijn we verder gelopen tot aan de Moldau, ergens tussen de karelsbrug en een ander brug in. Hier zijn we op een bankje met uitzicht op de rivier wat gaan lunchen.
Vanuit het hotel hadden we namelijk allebei een lunchpakketje meegenomen. Wanneer je hier om vraagt krijg je een kant en klaar tasje met inhoud mee: 2 witte broodjes, kuipje leverpastei, pakje sap, tussendoortje, plastic mes en wat servertjes. (Deze inhoud p.p)
We hebben lekker genoten van onze lunch met een mooi uitzicht!
We hadden boekjes over de stad bij, hierin hebben we gekeken hoe we de rest van de middag wilde doorbrengen. 1 boekje was beschreven aan de hand van verschillende wandelingen.
Zo zijn we ook door Praag heen gewandelt
Na de lunch zijn we als eerste richting de oude burcht met het koninklijk paleis gelopen.
Hiervoor moest je een stuk een berg beklimmen, bovenaan had je een erg mooi uitzicht over de stad! Hier hebben we een hele tijd rondgelopen, omdat hier van alles te zien was. Bij de Sint Vituskathedraal was het erg druk met toeristen. Dus hebben we ook deze keer besloten om niet in de rij te gaan staan. Siemen had ook het idee dat het toch niet een enorm bijzondere kerk zou zijn, van hem hoefde het niet om naar binnen te gaan.
Hierna zijn we naar de Petrinheuvel geweest: volgens onze boekjes is dit de plek van de Romantiek! Onderweg naar boven, waren er stukken gras waar allemaal jongeren lekker aan het uitrusten waren. Via slingerweggetjes zijn we zo naar de top van de heuvel gelopen.
Op sommige stukken hebben we door het bos over zandpadjes steil omhoog gelopen om zo het pad wat af te snijden. Dit vond ik niet altijd even leuk, want mijn voeten schoven steeds weg.
Boven aangekomen, zijn erg mooie tuinen met rozen struiken: Romantisch. Verder hebben we de uitkijktoren boven op de heuvel gezien, deze lijkt op de Eifeltoren. We hebben deze niet bezocht. Ook was er een spiegeldoolhof, hier zijn we voor de grap even ingeweest. Leek net op een kermisattractie. Aan het einde hadden ze nog lachspiegels, door dit gedeelte hebben we ook nog even doorheen gelopen.
Daarna zijn we nog door de Mala strana en de rest van de oude stad gelopen.
Erg mooie gebouwen overal, ook veel foto's gemaakt.
Ook hebben we op het bekende plein de mooie oude klok gezien.
We waren hier om half 6 en we hebben gewacht tot 6 uur, omdat er elk uur wat bijzonders te zien was. Vele mensen keken met ons mee.
Elk uur zie je uit deurtjes de 12 apostelen ronddraaien, bijzonder om te zien!
Hierna zijn we door het nieuwe centrum richting een restaurantje gelopen.
In een van de boekjes stond een Pizzarestaurant: Grosseto, als aanrader om naar toe te gaan.
We hebben in de restaurant allebei heerlijk pizza gegeten, hadden we ook echt zin in!
Om iets over 8 zijn we met de trein weer richting Plzen gegaan.
Weer een lange reis gehad, de avond begon te vallen, dus het werd donker buiten.
Om 22.00 waren we weer terug in het hotel.
Allebei nog even snel onder de douche gesprongen en toen lekker gaan slapen.

Het was een lange en vermoeinde dag, maar Praag was zeker de moeite waard.
We hebben veel gelopen en eigenlijk bijna alles wat we wilden zien hebben we gezien.
Het is een erg mooie stad, we hadden dit zeker niet willen missen!

Liefs xxx

1. Ik heb jullie gisterenavond gemist! Altijd voor het naar bed gaan even jullie belevenissen doorlezen. Gisteren kon dat niet, dus slecht geslapen :). Jammer dat jullie een aantal dingen niet hebben kunnen bezichtigen.
    Nog iets geleerd van de plek van de Romantiek?
    Misschien toch verstandig geweest de wandelschoenen mee te nemen?
    Veel plezier nog en tot vanavond. Ik wil vannacht graag wel goed kunnen slapen.....